С малко търпение е лесно да ги превъзмогнете
Илюстрация: Shutterstock
Кога ли ще проговори? Това е един от въпросите, които най-много вълнуват нас - майките и татковците. Толкова по-скоро ни се иска да разберем какви мисли се въртят в тази глава, да се пошегуваме с малкото и над чаша какао да обсъдим любимата книга. Уви, често несъзнателно правим грешки, които отлагат дългоочакваното събитие…
1. Играем си на мълчанка
Да говорим на събеседник, който все още не умее да прави това, е доста сложно и необичайно. Но на бебето от самото му раждане е просто необходимо да слуша родителската реч – за него това е основният лост в разпознаването и усвояването на звуците, интонацията и думите.
Така че режимът „мама-радио“ е просто необходим, колкото и изморително да е това.
2. Игнорираме фината моторика
В мозъка центъра на речта и зоната, която контролира движенията на пръстите, се намират една до друга. Когато стимулирате едната, развивате и другата: именно затова логопедите казват, че „думите се намират в ръцете“.
С малкото е добре да лепите, изрязвате, оцветявате, с по-големите деца – да редите пъзели, да правите оригами, да нижете мъниста.
3. Настояваме на правилното произношение
Когато детето започне да казва първите си думи, не бива да го поправяте в никакъв случай. Нека да казва на кучето „ку“, а на кашкавала - „кал“.
Поправянето само ще го притесни и смути, вероятно е да го накара и да замълчи.
4. Мъчим го с въпроси
„Кажи, какъв цвят е топката?“, „А къде отиде котето?“, „Как се казва тати?“ – подобна бомбардировка ще побърка който и да е.
Освободете го от излишни въпроси, вместо това коментирайте действията си и се старайте да положите основите на естествен разговор.
5. Говорим му като на възрастен
Разбира се, правилната литературна реч е чудесно нещо. Но за малкото е по-добре да чува прости и кратки изречения: „Да хапнем“, „Време е за лягане“, „Дай ми кубчето“.
Не мъчете него и себе си със сложни монолози.
6. Затрупваме го с играчки
Доказано е, че прекалено многото играчки съвсем не стимулират развитието на детето, а тъкмо обратното.
Старайте се да му доставяте не вещи, а впечатления: нови познанства, разходки, пътешествия.
7. Злоупотребявате с електронни устройства
Компютри, таблети, смартфони са известно зло. Дори и щателно дозирани и подбрани според възрастта. Да, дори и с препоръка „за развитие на речта“.
Минимум до 2-годишна възраст не би трябвало да го запознавате с тях.
8. Не му помагате
Ако детето с труд се опитва да изрази мисъл или да произнесе нова дума, на всяка цена му помогнете. Не се притеснявайте да завършите фразата му или няколко пъти да повторите „бе-то-но-бър-кач-ка“.
А в разговорите с другите е добре да работите като преводач на малкото.
9. Не пеете заедно
Повярвайте, за детето е добре да му пеете, ако имате слух и глас. Майчините песни за него са подобни на божествени звуци, а съвместното пеене е един от най-добрите и древни начини за усвояване на човешката реч.
10. Игнорирате проблема
Няма смисъл да се боите от логопеди, дефектолози и други специалисти по развитие на речта. Разбира се, всичко е индивидуално, но ако в тази сфера детето действително изостава, най-добре е навреме да се обърнете към специалист.
Текст: detstrana.ru, превод: Надя Горанова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари